Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel

Ti esti.

magritte els dos misterisUna de les grans preguntes de la filosofia ha estat i continua sent: Què és això? (en grec Tí esti). Quan preguntem què és això, de manera “automàtica” apareix a la nostra ment el concepte universal i creiem que amb ell ja estem dient allò que la cosa és...

Moltes vegades faig la pregunta després d’aixecar un objecte qualsevol i després de sentir la resposta que apareix de manera espontània (un estoig, per exemple) torno a preguntar:

- Algú pot veure l’estoig en totes les seves perspectives possibles?

Ara ja no resulta tan ingènua la primera pregunta.

És impossible tenir una impressió global de res, però tot i així, a partir d’unes quantes perspectives creiem que tenim davant nostre la realitat sencera i creiem a més que la podem reduir a un concepte. Si no és possible tenir una perspectiva global de res com és possible arribar a la definició universal d’una cosa?

Sòcrates (470 aC - 399 aC) va dedicar el seus esforços a defensar que mereixia la pena intentar arribar a definicions universals, i no crec que sigui tant pel valor de la pròpia definició com pel que implica intentar arribar-hi.

Si preguntem qui és en Xavi, ens adonem que dependrà de a qui fem la pregunta... Per al seu professor és un alumne, per al seu company és un amic, per al seu pare un fill, per a un desconegut, un jove, per a un biòleg és un ésser humà, etc. Però no roman en Xavi lluny dels diferents punts de vista que d’ell es puguin tenir? I no seran més rics, més plens de matisos uns punts de vista que uns altres? I no pot passar igual amb conceptes com la Bellesa, la Bondat o la Justícia? No es mantenen al marge dels diferents punts de vista que d’ells es puguin tenir? I no hi ha punts de vista més propers i d’altres més allunyats?

Sòcrates diria que no és relatiu un concepte perquè es contempli des de diferents punts de vista, sinó que la relativitat dependrà de l’observador. Així que ell dedicarà tots els seus esforços a intentar identificar què és, per exemple, la virtut, al marge de les diferents aproximacions que d’ella es puguin tenir.

Però pot existir un punt de vista absolut? Plató (427 aC - 347 aC) va defensar que sí, que el savi pot arribar a contemplar allò que és perquè per a cada classe d’objectes (i per als conceptes de la nostra ment) existeix una idea perfecta, preexistent i immutable; en canvi, Aristòtil (384 aC - 322 aC) va rebutjar l’existència d’un món de les idees i per explicar la possibilitat del coneixement va elaborar la teoria de la substància. La ment humana abstreu de cada objecte singular les seves propietats necessàries, aquelles que caracteritzen la seva essència.

Però afirmar que no és possible tenir una perspectiva global de res, pressuposa que existeix una realitat estable i permanent... Els pensadors orientals, però, no estan d’acord i diran que no hi ha res que romangui permanent i en idèntic estat. Consideren que tot allò que és està sempre canviant. Per tant, no es pot pensar allò que és real a través de formes definides com són els conceptes. Confuci (551 aC - 479 aC) per exemple, quan és interrogat sobre què és la virtut, no intenta definir-la, la seva resposta va en la línia de la indicació. A Confuci no li preocupa l’existència d’una possible essència de les coses perquè per a ell allò que una cosa és no és sinó esdevenir, procés. I, per tant, la seva resposta no pretén donar una definició sinó mostrar allò que ja és evident.

Per exemple, a la pregunta sobre què és allò propi de l’ésser humà, Confuci indica en quina “direcció” podem buscar i com ens hi podem “apropar”, això significa que les seves respostes s’adapten a qui fa la pregunta. Parlar menys i mostrar més. No es tracta tant de transcendir allò particular a través d’una definició universal obtinguda a per abstracció com de deixar veure el fons d’allò que és en procés a través d’un llenguatge regulatiu que s’adapta al curs canviant de les coses.

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.